– Jeg må bli litt bedre trent før jeg kan begynne på treningssenter

– Jeg tør ikke å starte på treningssenteret før jeg blir skikkelig god. Der jeg trener er det skikkelig åpent, så da ser jo alle om jeg gjør feil.

Utsagnet kommer fra min kollega i lunsjpausen. De andre Det Nye-jentene nøler ikke med å hive seg på.

– Enig. Jeg takler ikke at andre skal se på meg mens jeg svetter og peser. Jeg er redd for å dumme meg ut.

For meg, som har trening som en naturlig del av hverdagen, fikk dette meg til å tenke. Det er på ingen måte en selvfølge at alle skal digge å sprette rundt med treningstights og svette i luggen. Når jeg tenker meg om, er det jo egentlig ganske unaturlig å løfte jern opp og ned mens man er omringet av speil på alle kanter.

Spesielt i en tid der det florerer av jenter som er sterkere enn typen din, og folk i svindyrt kompresjonstøy fra topp til tå, skjønner jeg godt at den vanlige jenta i gata kvier seg for å trappe opp i frivektsavdelinga.

Personlig føler jeg meg trygg på treningssenteret. Likevel kan jeg ta meg selv i å bli usikker hvis jeg tester nye øvelser eller hvis jeg står på en plass der jeg føler meg veldig eksponert.

«Ser noen om jeg gjør feil nå?» «Blir tightsen min gjennomsiktig om jeg bøyer meg ned?» «Kommer noen til å tenke at jeg ser rar ut?».

Når jeg, som er personlig trener selv, kan få slike tanker, kan jeg bare forestille meg hvordan det er for de som ikke er vant til å trene.

Men helt serr. Hvem er det egentlig som bryr seg? Jeg er sikker på at 99 prosent av alle på treningssenteret kun har fokus på seg selv og sitt. De fleste er jo egentlig ganske egoistiske. Hvor stor er sannsynligheten for at fremmede mennesker gidder å bry seg om hva andre gjør?

Tenk for deg selv, hvor ofte har du tenkt negative tanker om de andre på trening? Mest sannsynlig har du vært for opptatt med deg selv til å ense de andre. Vi er nødt til å slutte å bekymre oss over hva alle andre tenker og mener. For hva er egentlig viktigst, at du får endorfiner, overskudd og en sunnere kropp, eller at en fremmed kanskje tenker noe om deg (som vedkommende mest sannsynlig ikke gjør uansett)? Jeg tror du vet hva jeg lander på.

Gi F, og kos deg på trening!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg