7 tips til en sunnere jul

… NOT!

Dette innlegget er dedikert til alle flinke og treningsglade jenter ute. Igjen er vi inne i den diggeste perioden i året. Julemat, selskaper, julefilmer, pepperkaker, koldtbord, akevitt … Jula er synonymt med mindre aktivitet og mere godsaker, noe som sikkert stresser mange av dere som er opptatt av sunn mat, trening og gode rutiner.

Og ja, jeg er der jo litt selv også. Jeg føler meg alltid bedre etter en treningsøkt, og liker å føle at maten jeg spiser gir meg næring og energi. Men jeg merker også hvor godt jeg har av å gi totalt F noen ganger. 

Jeg tror nemlig det ligger mye god helse i å slappe av og nyte livet. Å le, henge med personer du liker og å innta mat og drikke som gir nytelse. Derfor vil jeg oppfordre alle Shape Up-jenter der ute til å legge prestasjonsfokuset på hylla i jula, og heller rette fokuset mot å kose seg og rett og slett ha det bra! La oss bruke juledagene til samle opp energi og overskudd til hverdagen slår oss i trynet igjen i januar. 

Dette er på ingen måte en oppfordring til å ligge pal på sofaen og få bamsemums intravenøst gjennom hele jula. Vi vet jo alle at bevegelse gjør godt for både kropp og hode. Derimot er dette en oppfordring til å ikke bli stresset over at du ikke får trent og spist slik du pleier. Beveg deg når du føler for det, og spis det som frister. Helt seriøst, livet er for kort til å sette store begrensninger for seg selv, og spesielt i jula! 

Jamfør overskrifta mi (lol) tenkte jeg det var på sin plass med noen tips til hvordan du kan få en oppladende, behagelig, koselig og digg jul:

* Ikke bli stressa om du misser faste treningsøkter i denne perioden. Om du trener jevnlig ellers, tar du ingen skade av et lite opphold. Tvert imot kan du faktisk ha godt av en liten pause.

* Hva enn du gjør, ikke tenk på kalorier! Det er det du spiser mellom nyttår og jul som har noe å si, ikke det du spiser mellom jul og nyttår. Klisjé, jeg vet. Men jula er virkelig tiden for å nyte den gode maten og snacksen høytiden vår har å by på. 

* Beveg deg når du føler for det. Jeg kan bli i dårlig humør hvis jeg er helt i ro innendørs en hel dag. En liten gåtur i frisk luft med julemusikk på øret gjør underverker, uansett vær.

* Ha fokus på menneskene du bryr deg om. Hvem er du uten jobb/skole og trening? Dyrk relasjoner, vær nysgjerrig på deres liv og vær tilstede i samtalen. Ikke vær den personen som halvveis hører hva andre sier fordi du sitter med nesen i telefonen.

* Slå ut håret. Okei, jeg oppfordrer ingen til å drikke alkohol, men jeg kan snakke for min egen del: En gøy kveld på byen med jentene kan jeg leve lenge på! Så lenge jeg husker å drikke vann før jeg legger meg … 

* Bruk jula på å lære deg noe nytt. I juleferien har vi som oftest ekstra tid til rådighet. Det er skikkelig luksus! Jeg tror hjernen har godt av litt annen stimuli enn det den får i hverdagen. Hva med å lære seg noe nytt? For min del skal jeg lese om verdenshistorie og prøve å lære meg å spille piano. 

* Ikke stress over januar. Prøv å vær tilstede i nuet og få maks utbytte av denne fine tida. Januar tar du når den kommer, og du kommer deg garantert kjapt tilbake i dine faste rutiner. 

Tina og Siri, to av mine favorittpersoner =D<3
1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg