8 tips for å overleve mørketida med maks energi

Processed with VSCO with f2 preset

Det er ikke til å legge skjul på at livet kan føles litt tyngre i denne årstida. Mørket gjør det vanskeligere å tvinge øynene opp om morgenen og kulda gjør at sofaen nærmest trygler deg om å bli på stedet hvil under teppet med noe digg i skåla. Det er ikke noe feil med sistnevnte, tvert imot synes jeg innekosen er noe av det beste med mørketida.

Jeg har bare funnet ut at kakaoen og Netflix-maratonet smaker SÅ mye bedre etter en svett treningsøkt. Og ikke bare føles det bedre der og da, jeg får også bedre søvn, mer energi og blir generelt en hyggeligere person om jeg klarer å holde på de gode treningsrutinene, også nå som sofaen frister mer enn trening. Jeg må bare jobbe litt ekstra med hodet. I tillegg til fysisk aktivitet har jeg gitt meg selv noen hovedregler som er med på å gi meg ekstra overskudd i de mørke månedene. Dette er ikke rakettforskning, men jeg vil gjerne dele dem med deg:

– Kom deg ut og få dagslys når du kan.

– Vær mindre foran skjermer.

– Spis fargerik mat, og få i deg nok D-vitamin.

– Hør på energifull glad-musikk. Dans i stua!

– Vær ekstra sosial. Gå på kino, restaurant, stand up eller hva enn du liker.

– Se morsomme filmer eller serier som får deg til å le. Og heng med morsomme folk! Når du ler, frigjøres endorfiner i hjernen.

– Tenk positivt. Gjør det beste ut av vinteren. Gå på ski, ta deg en tur med hodelykt, les en god bok (og et usedvanlig bra treningsmagasin, ehe) og legg merke til hvor fin denne årstida egentlig er.

– Og sist, men ikke minst: Vær god mot deg selv. Tenn lys, ta en lang, varm dusj og spis favorittmaten din. Ikke bebreid deg selv for sjokoladen du spiste eller treningsøkta du ikke fikk gjennomført. Det handler om balanse, og en sunn livsstil er ikke enten-eller. En sunn livsstil handler om å ta vare på hodet sitt, samtidig som kroppen er fornøyd.

Dét skal være mitt hovedfokus denne vinteren.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg