Det er sunnere å spise pommes frites i godt selskap enn å drikke grønn juice alene

Processed with VSCO with c1 preset

«Det er sunnere å spise pommes frites i godt selskap enn å drikke grønn juice alene».

Dette sitatet leste jeg på en vegg på en restaurant i København for noen år siden, og jeg har fortsatt ikke glemt det. Riktignok var dette på en burgerplass som sikkert ønsket mersalg av fries, men fortsatt er det noe i dette som bare er så sykt riktig.

For er det egentlig god helse i å innta mat og drikke du egentlig ikke har lyst på? Er det sunnere å bestille salat når du egentlig vil ha pizza? Greit nok at kroppen kan ha godt av brokkoli og spinat. Men er det ikke vel så stor helsegevinst i å slappe av, nyte noe digg mat og ha kvalitetstid med folk du digger?

Jeg tror altfor mange undervurderer hvor mye matglede har å si for god helse. Evnen til å kunne unne seg en sjokkis en mandagskveld uten å tenke på kalorier og evnen til å problemfritt skippe trening til fordel for å møte en god venn.

Jeg vet at mange av dere har funnet denne balansen. Jeg vet også at mange av dere ikke har det. Derfor brenner jeg for å formidle det gode budskap om hvor viktig det er å se på mat som noe positivt som gjør deg glad, framfor et «nødvendig onde».

Som redaksjonssjef for Norges største treningsmagasin, føler jeg på et stort ansvar. Derfor skriver vi aldri om kalorier, dietter eller fasting. Vi skriver derimot om hvor farlig det er å trene for mye og å spise for lite. Vi skriver om hvor viktig det er å dyrke relasjoner og om hvordan du kan stresse ned å nyte livet. God helse handler om så mye mer enn å spise sunt og å trene masse. For meg er god helse synonymt med velvære. Jeg har det bra når jeg trener for å få endorfiner og spiser for å bli glad.

Det håper jeg du gjør også!

H

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg