8 tips som får deg på trening i dag

Processed with VSCO with f2 preset(Foto: Paul Lockhart)

Høsten har for alvor meldt sin ankomst, og sofaen, pleddet og snacksen har aldri smakt bedre. Jeg merker selv at det er vanskeligere å motivere meg til trening når det er mørkt og kaldt ute. Energinivået er ikke der det var i sommer, og det er ikke lenger like fristende å ta en kjapp økt ute i Tufteparken. Brrr …

Likevel, hva er det som gjør at overskuddet kommer snikende? Nettopp, trening. Jo mørkere og kaldere det blir ute, dess viktigere er det å holde seg i bevegelse og å spise næringsrikt. Hvis sofaen gang på gang vinner til fordel for bevegelse, er du fort inne i en vond sirkel. Sofaen gjør at du føler deg enda slappere, og dermed blir det ENDA vanskeligere å komme seg på trening.

Selv om jeg elsker å trene, har også jeg dager der trening ikke frister meg i det hele tatt. På slike dager har jeg noen faste ting jeg gjør for å få opp treningsmotivasjonen. De deler jeg med deg her!

1) Musikk! Det er utrolig hva god musikk gjør for energinivået. På en slapp dag setter jeg alltid på en sang med mye futt i mens jeg tar på meg treningstøyet. For øyeblikket har jeg dilla på Little Mix Woman Like Me. Klarer ikke å la være å danse når denne er på!

2) Tenk på følelsen etterpå. Hvor god føles ikke sofaen ETTER at du har svettet litt? En varm dusj, god mat og comfy klær med verdens beste ettertrenings-følelse i kroppen Priceless! Du angrer aldri etterpå.

3) Senk kravene. Hvis du tenker at hver treningsøkt skal være en times blodslit, er det ikke rart at motivasjonen uteblir. Tenk heller at du skal bevege deg litt. Gå 10 minutter på tredemølla eller ute. Hvis du fortsatt føler deg slapp i kroppen og tung i hodet, kan du gi deg. Mest sannsynlig får du lyst til å fortsette når du først er i gang.

4) Mat, mat, mat. Forbered noe digg mat før du drar på trening, slik at det nesten er klart når du kommer tilbake. Sett for eksempel en pannekakerøre du kan steke når du kommer hjem. Bra motivasjon for å få gjennomført økta!
Og apropos mat, sørg for at du får i deg nok og god næring gjennom hele dagen. Hvis du går rundt med et underskudd av væske og næringsstoffer, er det ikke rart at du føler deg slapp. Spis fargerik mat!

5) Kaffe. Placebo eller ei, jeg føler meg alltid litt kvikkere etter en kopp kruttsterk kaffe. Om du ikke har planer om å trene så altfor seint, kan det funke med litt koffein før økta.

6) Sammen er vi sterke! Book deg inn på en morsom gruppetime eller avtal trening med en venn. Da trenger du ikke å ta stilling til om du skal dra på trening eller ikke. En avtale er en avtale.

7) Treningstøy. Ta på deg treningstøy du føler deg fresh i med en gang du står opp eller med en gang du kommer fra jobb. Sofaen føles desto verre om du ligger der i ubrukt treningstøy!

8) Ikke tenk. I stedet for å bruke tida på å vurdere frem og tilbake om du skal dra på trening, bare bit tennene sammen og gjør det. Trening er ikke alltid frydefullt. Noen ganger føles det litt dritt, og det er greit. Gevinsten er stor uansett!  

Processed with VSCO with f2 preset

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg